mikor-igyunk-kavet.png

Egy csésze kávé elfogyasztása után alig 5-10 percre van szükség ahhoz, hogy a koffein hatásai megmutatkozzanak. Koncentrációja 20-30 perc múlva éri el a maximumot, és körülbelül 3-6 óra múlva csökken a felére.

 Mikor igyuk az első kávét?

A koffein akkor a leghatásosabb, ha nem rögtön ébredés után fogyasztjuk, hanem később, legalább 2,5-3 órával utána. Ez 7 órai keléssel számolva nagyjából 9:30 és 11:30 között van. Hogy mi ennek a tudományos magyarázata? A testben lévő kortizol, amely az éberségért felelős stressz hormon, ebben az időszakban a legalacsonyabb. Ébredéskor annak ellenére, hogy álmosnak érezzük magunkat, a kortizolszint a legmagasabb, ezért olyankor szinte felesleges a koffein, inkább csak megszokásnak számít. Viszont ha kicsit később kortyoljuk el a kávét, akkor már hatással lesz napi energiaszintünkre, és megadja azt a bizonyos pluszt, amit várunk tőle.

Ennél korábban elfogyasztani a feketét azért nem jó, mert a test kortizol-, azaz stresszhormon-szintje ébredés után fél órával egyébként is magas, és további másfél órán keresztül így is marad azért, hogy alvás után beindulhasson az agy, és a szervezet energiát termeljen a nap további részére. Ha ilyenkor visszük be a koffeint, ennek szintje az egekbe szökik, megzavarva a bioritmust és kialakítva egyfajta koffein-intoleranciát, ami azt eredményezi, hogy a frissítő ital sem reggel, sem a nap bármely más szakában elfogyasztva nem lesz elég hatékony. Ezért érdemes tehát 2,5-3 órával ébredés után kávézni - ekkor élvezhető ki ugyanis a koffein maximális, leginkább hosszantartó hatása.

Az ideális délutáni időpont

A koffein a délután folyamán 13:30 és 16:30 között fejti ki leginkább a hatását. Brit kutatók szerint a délután 14:15-ös időpont a legmegfelelőbb a kávézásra. Ennek azonban nem orvosi oka van, csupán átlagosan ilyenkor a legfáradtabbak a dolgozók. Ekkor a nap fele már eltelt, az energia lecsökken, és az ebédet elfogyasztva a vérnyomás is alacsony, ezért ebben az időszakban bátran doppingoljuk magunkat egy kis koffeinnel.

 Mikor igyuk az utolsó kávét?

Saját magunkon is tapasztalhatjuk, hogy az esti órákban elfogyasztott koffein erősen befolyásolja alvásunkat. Fontos, hogy legalább 3 (szigorúbban véve 6) óra elteljen az utolsó fekete elfogyasztása és a lefekvés ideje között. Szakértők szerint a délután 17 óra ideális az utolsó kávé elfogyasztásához, mert így még lesz ideje kiürülnie a szervezetből lefekvésig, és nem okoz majd álmatlan éjszakákat.